Rekrytering Key Account Manager (KAM)

En framgångsrik Key Account Manager är en skicklig relationsbyggare med djup förståelse för kundens behov och mål. Med strategiskt tänkande och proaktivt arbete skapar de värde för både kund och företag, samtidigt som de utvecklar långsiktiga partnerskap och driver tillväxt.

 Vi har hjälpt våra kunder att växa och att stärka sina organisationer sedan 2003. Vår styrka är våra långa och breda erfarenhet och goda verksamhetsförståelse. Läs mer om vad som är viktigt i en rekrytering av en Key Account Manager.

Rekrytering av Key Account Manager (KAM)

En KAM, eller Key Account Manager, ansvarar för att utveckla och vårda långsiktiga relationer med företagets viktigaste kunder, även kallade nyckelkunder eller storkunder. Deras huvudsakliga uppgift är att förstå kundens behov och önskemål djupgående, identifiera affärsmöjligheter och driva försäljning genom att erbjuda skräddarsydda lösningar som tillfredsställer kundens krav och samtidigt uppfyller företagets mål och intressen. KAM agerar som en primär kontaktpunkt och förhandlingspartner för kunderna och är ansvarig för att säkerställa en övergripande positiv kundupplevelse samt för att maximera lönsamheten från nyckelkunderna.

Det är viktigt att hitta en Key Account Manager som har de rätta kvalifikationerna, och även personlighetsmässigt matchar företagskultur och värderingar och kan utveckla och utvecklas med er. Du är specialist på din bransch, bättre än vad vi någonsin skulle kunna vara. Men vi har frågorna och erfarenheten för att förstå exakt vilken profil som du behöver.

Viktiga kvalifikationer

Vid rekrytering av en Key Account Manager (KAM) är det av yttersta vikt att identifiera kandidater med de nödvändiga färdigheterna och egenskaperna för att sköta företagets viktigaste kundrelationer. Nedan följer några avgörande kvalifikationer att överväga för att säkerställa en framgångsrik rekrytering av en KAM.

Relationsskapande färdigheter: Utmärkta förmågor att bygga och vårda långsiktiga relationer med nyckelkunder för att säkerställa förtroende och lojalitet.

Försäljningsexpertis: Djupgående kunskap om försäljningsprocessen och bevisad erfarenhet av att förhandla och stänga affärer på hög nivå.

Kundorientering: En stark förståelse för kundens behov och förmåga att leverera skräddarsydda lösningar som överträffar förväntningarna.

Strategiskt tänkande: Förmåga att analysera marknads- och kunddata för att identifiera tillväxtmöjligheter och utveckla långsiktiga affärsstrategier.

Kommunikationsfärdigheter: Utmärkta förmågor att kommunicera och förhandla på olika nivåer inom både kundens och företagets organisation.

Organisationsförmåga: Förmåga att hantera flera projekt och uppgifter samtidigt, prioritera arbetsbelastningen och hålla sig fokuserad på att uppnå uppsatta mål och resultat.

Ovan är några av de viktigaste kvalifikationerna för en Key Account Manager. Kontakta oss gärna för en dialog kring vilka kvalifikationer som är viktiga för att just ditt företag ska nå sina mål.

Jag vill veta mer

Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte.

Kontakta oss

Eller ring oss direkt på 08-411 60 80

Rekryteringsprocess

Varje uppdrag är unikt, men vi har en beprövad process som fungerar

Vi är ödmjuka inför vårt uppdrag och förstår att rekrytering kan vara en utmaning för alla inblandade parter. Därför strävar vi efter att skapa en positiv, trygg och vänlig upplevelse för både kunder och kandidater genom att vara lyhörda och transparenta under hela processen.

Executive Search
Rekrytering redovisningsassistent